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Apl. Prof. Dr. Sebastian Suggate

Senior Lecturer


Research

Research Focus:

More information can be found at sebastiansuggateresearch.com.


Projects:

  • Fine motor skills and cognition: Do nimble hands make for nimble minds?
  • Lernvoraussetzung von Schülerinnen und Schülern
  • Sprachförderinterventionen im Vorschulalter, gefördert von der DFG
  • Bildschirmmedien in der Kindheit: Der Einfluss auf die Sinnes- und sinnesbezogene kognitive, sprachliche und motorische Entwicklung, gefördert von der Software AG Stiftung

Fine motor skills and cognition: Do nimble hands make for nimble minds? 

Zusammenfassung

Bisherige Erkenntnisse legen nahe, dass die Feinmotorik von Kindern und deren kognitive Entwicklung miteinander verknüpft sind. Jedoch bedarf es weiterer Forschung, um die empirischen und theoretischen Gründen für diesen Zusammenhang zu ermitteln. Bislang wurde davon ausgegangen, dass Zusammenhänge zwischen Feinmotorik und Mathe/IQ im Allgemeinen stärker sind als zur Sprachverarbeitung. In jüngsten Studien (Suggate & Stöger, 2014,  2016) fanden wir jedoch einen stabilen Zusammenhang zwischen Feinmotorik und Wörtern, die mit der Hand manipulierbar sind. In nachfolgenden Studien wird der Erklärungsgehalt von vier Hypothesen, welche die Zusammenhänge zwischen FMS und Wörtern mit einer hohen Körper-Objekt Interaktion darlegen, untersucht: der Maturation-, der Funktionalismus-, der Semantic-Richness- sowie der Nimble-Hands-Nimble-Minds-Hypothese. Um den Beitrag dieser Annahmen zu untersuchen, sind sechs Studien geplant, welche eine Mischung aus experimentellen, quasi-experimentellen und Längsschnittdesigns beinhalten. Zusätzlich zum möglichen pädagogischen Erkenntnisgewinn, könnten potenzielle Ergebnisse dazu betragen das jahrtausendealte Rätsel, wie Motorik und Geist miteinander verknüpft sind, zu lösen.

Beteiligte Personen:

PD Dr. Sebastian Suggate

Prof. Dr. Heidrun Stöger

Rebecca Winter 


Experimentelle und längsschnittliche Untersuchung der Effekte von Sprachförderinterventionen im Vorschulalter bei Kindern mit einem Risiko für die Entwicklung schulischer Leistungsprobleme

Gefördert von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG)

Zusammenfassung

Kinder aus Familien mit Migrationshintergrund weisen häufig ein Risiko für eine ungünstige Entwicklung schulischer Fertigkeiten auf. Die vorschulische Förderung sprachlicher Fertigkeiten stellt einen vielversprechenden Ansatz dar, schulische und akademische Leistungen dieser Kinder zu verbessern. Insbesondere die Förderung der phonologischen Bewusstheit und die Vermittlung von Wortschatz sind aussichtsreich, jedoch besteht auf diesem Gebiet ein großes Defizit experimenteller, längsschnittlicher Forschung und zugehöriger Follow-Up-Designs. Darüber hinaus ist unklar, ob eher die Förderung eng umgrenzter Fähigkeitskomplexe (z. B. phonologische Bewusstheit) oder weitreichender Kompetenzen (z. B. Wortschatz) zielführend ist. Auch ist bislang nicht hinreichend geklärt, ob Wortschatz am besten durch direkte Instruktion, durch Vorlesen oder durch das freie Geschichtenerzählen vermittelt werden kann. Aus diesem Grund beabsichtigen wir die Durchführung einer Serie von Experimenten, um optimale Fördersettings einer dialogisch ausgerichteten Förderung zu ermitteln. Zum anderen schlagen wir eine randomisierte Längsschnittstudie mit schulischen Follow-Up-Untersuchungen vor, deren Ziel der Vergleich der Effekte verschiedener Förderansätze bei 5 – 6 Jahre alten Kindern auf die frühe Leseentwicklung ist. Die Ergebnisse würden einen großen theoretischen und praktischen Erkenntnisgewinn erbringen und das Verständnis erweitern, welche Fähigkeiten und Maßnahmen für eine erfolgreiche Sprach- und Schriftsprachentwicklung notwendig sind.

Beteiligte Personen

Arbeitsgruppe Universität Regensburg, Lehrstuhl für Schulpädagogik

PD Dr. Sebastian Suggate

Enni Vaahtoranta

Arbeitsgruppe Universität Würzburg, Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie

PD Dr. Wolfgang Lenhard

Jan Lenhart


Bildschirmmedien in der Kindheit: Der Einfluss auf die Sinnes- und sinnesbezogene kognitive, sprachliche und motorische Entwicklung

Gefördert von der Software AG Stiftung.

Bildschirmmedien spielen im Kindesalter eine zunehmende Rolle. Fernseher, Smartphone, Tablet und PC werden im Grundschulalter zum Teil regelmäßig genutzt, um Filme und Nachrichten zu sehen, soziale Kontakte zu pflegen oder zu spielen. Die gegenwärtige Diskussion über mögliche Auswirkungen der zunehmenden Medialisierung auf die kindliche Entwicklung ist kontrovers und unterscheidet sich je nach Entwicklungsbereich stark. 

Der Bereich der perzeptuellen und sensomotorischen Entwicklung, über welchen die verschiedenen Bildschirmerfahrungen selbst erst vermittelt werden, wurde bislang allerdings noch nicht systematischer untersucht. Dies überrascht, da die Sensomotorik die menschlichen Wahrnehmungsfähigkeiten sowie Kognitionen fundieren. Durch Bildschirmkonsum bewirkte Veränderungen in diesem Bereich hätten daher auch umfassende Auswirkungen auf andere Entwicklungsbereiche (u.a. auf Motorik, Sprache und Kognition).   

Im aktuellen Projekt wird der Einfluss des Bildschirmkonsums auf die sensomotorische Entwicklung im Kindesalter erstmals gezielter untersucht. Dabei wird angenommen, dass von medial vermittelten Welterfahrungen qualitativ andere Anregungsimpulse auf Entwicklungen in diesem Bereich ausgehen, als von realen Welterfahrungen. In einer Längsschnittstudie mit Kleinkindern und in Experimenten werden einerseits mögliche stimulierende und hemmende Effekte von Bildschirmmedien in visuell-auditiven, haptisch-kinästhetischen und motorischen Merkmalen geprüft. Andererseits interessieren Auswirkungen auf imaginative, sprachliche und kognitive Entwicklungen, die unter anderem auf den zuvor genannten sensomotorischen Merkmalen basieren. 

Beteiligte Personen

PD Dr. Sebastian Suggate

Dr. Philipp Martzog


Publications

Suggate, S. P. (2024). Beyond self-report: Measuring visual, auditory, and tactile mental imagery using a mental comparison task. Behavior Research Methods. https://doi.org/10.3758/s13428-024-02496-z

Williams, R., & Suggate, S. P. (2024). Latent Profiles of Visual Imagery: Aphantasics, Mid-Range Imagers, and Hyperphantasics Experience Reading Differently.Imagination, Cognition and Personality, 44(2), 168-194. https://doi.org/10.1177/02762366241279404

Winter, R. E., Stoeger, H., & Suggate, S. P. (2024). Fine motor skills and their link to receptive vocabulary, expressive vocabulary, and narrative language skills. First Language. Advance online publication. https://doi.org/10.1177/01427237241233084

Suggate, S. (2024). Neuropsychologische Befunde zur Relevanz von Handschreiben. In S. Speckenback & T. Zdražil (Eds): Schreiben und Lesen lernen in der Waldorfschule: Reflexionen und neue Ansätze (16-29). Pädagogische Forschungsstelle beim Bund der Freien Waldorfschule e.V.: Stuttgart

Schmalenbach, B., & Suggate, S. P. (2024). Weltzugang und Imagination – Grundlagen der Arbeit mit Epochenheften. In C. Becker & A. Wiehl (Eds). Epochenhefte: Theorie und Praxis eines Bildungsmediums (52-64). Beltz Juventa: Weinheim, Basel

Suggate, S. P. (2023). Does it kill the imagination dead? The effects of film versus reading on mental imagery. Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/aca0000651

Suggate, S. P., Karle, V. L., Kipfelsberger, T., & Stoeger, H. (2023). The effect of fine motor skills, handwriting, and typing on reading development. Journal of Experimental Child Psychology, 232., 105674. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105674

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Fischer, U., Suggate, S. P., Stoeger, H. (2022). Fine motor skills and finger gnosia contribute to preschool children's numerical comptetencies. Acta Psychologica, 226, 103576. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2022.103576

Gebhardt, M., Schurig, M., Suggate, S., Scheer, D., & Capovilla, D. (2022). Social, systemic, individual-medical or cultural? Questionnaire on the concepts of disability among teacher education students. Frontiers in Education, 6, Article 701987. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.701987.

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Suggate, S. (2022). Die schreckliche deutsche Sprache? Die Rolle von Orthographie und Schreibweise beim Leseerwerb in verschiedenen Sprachsystemen [The awful German language? The roll of orthography in reading acquisition across different languages]. In M. Gebhardt, D. Scheer, & M. Schurig (Hrsg.). Handbuch der sonderpädagogischen Diagnostik. Grundlagen und Konzepte der Statusdiagnostik, Prozessdiagnostik und Förderplanung (S. 121-130). Regensburger Universitätsbibliothek. https://doi.org/10.5283/epub.53149

Kirschmann, N., Suggate, S., & Lenhard, W. (2021). Influences from working memory, word and sentence reading on passage comprehension and teacher ratings. Journal of Research in Reading, 44(4), 817-836.

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Martzog, P., & Suggate, S. (2021). Haptik und mentale Simulation im Vor- und Grundschulalter: Tastend zu neuen Vorstellungen. Empirische Pädagogik, 35, 269-287.

Suggate, S. P. (2021). Die Grundlagen des Denkens liegen in der Bewegung. Zum Zusammenhang der Feinmotorik und Intelligenz in der Waldorfpädagogik. In L. Weiss & C. Willmann (Hrsg.), Sein und Werden: Beiträge zum Entwicklungsverständnis der Waldorfpädagogik (pp.191-204). Wien: Lit Verlag GmbH & Co. KG.

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Winter, R. E., Stoeger, H., & Suggate, S. P. (2021). Fine motor skills and lexical processing in children and adults. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.666200

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Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E., & Suggate, S. (2020). More than words: Narrator engagement during storytelling increases children's word learning, story comprehension, and on-task behavior. Early Childhood Research Quarterly, 51, 338-351. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.12.009

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Vaahtoranta, E., Lenhart, J., Suggate, S. P., & Lenhard, W. (2019). Interactive Elaborative Storytelling: Engaging children as storytellers to foster vocabulary. Frontiers in Psychology: Educational Psychology, 10(1534), 1-13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01534

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Suggate, S. P., Pufke, E., & Stoeger, H. (2018). Do fine motor skills contribute to early reading development? Journal of Research in Reading, 41,  1-19. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12081

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Jachmann, C., Lenhart, J., & Lenhard, W. (2018). Can explaining less be more? Enhancing vocabulary through explicit versus elaborative storytelling. First Language, 38, 198-217. https://doi.org/10.1177/0142723717737452

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Suggate, S., Stoeger, H., & Fischer, U. (2017). Finger-based numerical skills link fine motor skills to numerical development in preschoolers. Perceptual and Motor Skills, 124, 1085-1106. https://doi.org/10.1177/0031512517727405

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Lenhard, A., Lenhard, W., Segerer, R., Suggate, S. (2015). Peabody Picture Vocabulary Test – Revision IV (Deutsche Adaption). Pearson Assessment GmbH: Frankfurt am Main.

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Suggate, S. P. (2015). Vom Ergreifen zum Begreifen? News & Science: Begabtenförderung und Begabungsforschung, 39(1), 42-44.

Suggate, S. P. (2014). Feinmotorik und feinsinnige Gedanken. Befunde aus dem Kindergarten und der Grundschule. Erziehungskunst, Oktober Ausgabe.

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Suggate, S. P., & Stoeger, H. (2014). Do nimble hands make for nimble lexicons? Fine motor skills predict knowledge of embodied vocabulary items. First Language, 34, 244-261. https://doi.org/10.1177/0142723714535768 

Stoeger, H., Suggate, S., & Ziegler, A. (2013). Identifying the causes of underachievement: A plea for the inclusion of fine motor skills. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, 274-288.

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Suggate, S. P., Lenhard, W., Neudecker, E., & Schneider, W. (2013). Incidental vocabulary acquisition from stories: Second and fourth graders learn more from listening than reading. First Language, S. 551-571.

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Reese, E., Sparks, A., & Suggate, S. (2011). Assessing children’s narratives. In E. Hoff (Ed.), Guide to research methods in child language. (pp. 133-148). West Sussex, UK: Willey-Blackwell.

Suggate, S.P. (2011). Viewing the Long-Term Effects of Early Reading with an Open Eye. In R. House (ed.). Too much too soon. (pp. 236-246). Gloucester, UK: Hawthorn Press.

Suggate, S. P., Schaughency, E. A., & Reese, E. (2011). The contribution of age and formal schooling to oral narrative and pre-reading skills. First Language, 31, 379-403.

House, R., Suggate, S. (2010). Don’t turn childhood into a speed race, say Dr Richard House and Dr Sebastian Suggate. The Times. 11 June, 2010.

Reese, E., Suggate, S., Long, J., & Schaughency, E. (2010). Children's oral narrative and reading skills in the first three years of reading instruction. Reading & Writing: An Interdisciplinary Journal, 23, 627-644.

Suggate, S. P. (2010). Why “what” we teach depends on “when”: Age as a moderator of reading intervention. Developmental Psychology, 46, 1556-1579.

Suggate, S. (8 July, 2010). Willing and Able? Nursery World.

Suggate., S. P., & von Behren, M. L. (2010). Früheinschulung und spätere Lesekompetenz: Was lernen wir von internationalen Studien? Rundbrief, 38, 13-15.

Suggate, S. P. (2009). School entry age and reading achievement in the 2006 Programme for International Student Assessment (PISA). International Journal of Educational Research, 48, 151-161.

Suggate, S. P. (2009). Why national assessment must allow for the special character of schools. Journal for Waldorf/Rudolf Steiner Education, 11(2), 23-24.

Schaughency, E., & Suggate, S. (2008). Measuring basic early literacy skills amongst year 1 students in New Zealand. New Zealand Journal of Educational Studies, 43, 85-106.

Suggate, S. P., &  Schaughency, E. A. (2007). The development of reading in Year 2 and its relation to reading performance in Year 3. The Bulletin, 109, 40-42.


Presentations

 Vorträge auf wissenschaftlichen Kongressen

Suggate, S., Karle, V., Kipfelsberger, T., & Stoeger, H. (2022, September). A meta-analysis of differential links between fine motor and academic/cognitive development. British Psychological Society, Sheffield, UK.

Karle, V. L., Suggate, S. P., Kipfelsberger, T., & Stoeger, H. (2022, June). The effects of fine motor skills, writing, and typing on early decoding development. Presentation at the SIG Writing Conference, Umea, Sweden.

Karle, V. L., Suggate, S. P., Kipfelsberger, T. & Stoeger, H. (2022, Juni). Relations between executive functions, gross, and fine motor skills as a function of underlying coordinative skills. Poster präsentiert auf der 54. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie, Münster.

Roesch, S., Fischer, U., Suggate, S., Moeller, K., & Stoeger, H. (2022, Juni). Fingers and arithmetic: The selective relation of different components of fine motor skills and basic arithmetic in early childhood. Presentation at the Conference of the Mathematical Cognition and Learning Society 2022 (MCLS), Antwerpen, Belgium.

Martzog, P. & Suggate, S. (2019, Oktober). Einflüsse von Bildschirmmedien auf Sensomotorik und Imagination. Vortrag auf der Tagung Sinn-Bildung durch Welt-Begegnung - Waldorfpädagogik im Gespräch, Wien.

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Lenhart, J, & Lenhard, W. (2018, June). Predictors of dual language learning: The role of language experience and phonological working memory. Presentation at the Child Language Symposium, Reading, UK.

Roesch, S., Fischer, U., Suggate, S., Moeller, K., & Stoeger, H. (2018, März). Helping hands: Fine motor skills predict basic arithmetic abilities in preschool and first grade. Vortrag auf der 60. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Marburg.

Suggate, S. (2017, September). Do nimble hands really make for nimble minds? The contribution of fine motor skills to cognitive, mathematical, reading, and lexical development. Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.

Fischer, U., Suggate, S. & Stoeger, H. (2017, September). Zusammenhänge zwischen feinmotorischen Fertigkeiten und der numerischen Entwicklung [Associations between fine motor skills and numerical development (presentation)]. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Muenster, Germany.

Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E. & Suggate, S. (2017, September).Wortschatzerwerb durch Vorlesen: Welche Rolle spielen die Platzierung und das Anspruchsniveau von Fragen? Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.

Pufke, E., Suggate, S. & Stöger, H. (2017, September). Mit geschickten Fingern lesen lernen? Eine Untersuchung des Zusammenhangs zwischen feinmotorischen Fertigkeiten und der Leseentwicklung in der Vorschule und ersten Jahrgangsstufe [Learning to read with dexterous fingers? A study of the relationship between fine motor skills and  reading development in preschool and first grade (presentation)]. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Muenster, Germany.

Vaahtoranta, E., Lenhart, J., Suggate, S., & Lenhard, W. (2017, September). Elaborative interactive storytelling: A randomised, controlled language intervention in preschool.Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.

Zack, R. E., Suggate, S., & Stöger, H. (2017, März). Understanding the link between motor and vocabulary development: Bod-Object Interaction or Body-Part-Association?Vortrag auf der 59. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Dresden.

Suggate, S. P. (2015, June). Is lexical processing for embodied vocabulary items linked to preschoolers' fine motor skills? Presentation at the Child Language Symposium. Warwick, England.

Suggate, S. P. (2014, June). Nimble Hands, Nimble Minds? Embodied Cognition in Early Childhood Education. Keynote at the Congress Research in Early Childhood Education and Social Pedagogy. Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft.

Suggate, S. P. (2011, July). Matthew, Luke, and the Gospel of Early Literacy.Eingeladener Vortrag (Prof. Dr. Cordula Artelt). Univeristät Bamberg.

Suggate, S. P. (2010, June). Early Reading Instruction: Does it Really Improve Reading Achievement in the Longterm?. Keynote speaker at The Child – The True Foundation Conference in London, England.

Schaughency, E., Suggate, S., & Tustin, K. (2010, April to May). Using local norms to describe reading achievement: A longitudinal examination from third to fifth grade. Paper presented at the American Education Research Association 2010 Annual Meeting in Denver, CO.

Struthers, P., Schaughency, E., Suggate, S., Clarke, K., & Thurlow, J. (2010, April to May). Using A Back-Mapping Framework To Examine Early Literacy Skills In The First Year of School. Paper presented at the American Education Research Association 2010 Annual Meeting in Denver, CO.

Reese, E., Sparks, A., Long, J., Suggate, S., & Schaughency, E. (2008, August). Oral Narrative Skills and Reading Ability: Implications for Assessment. Paper presented at the 2008 conference of the International Association for the Study of Child Language in Edinburgh, Scotland.

Schaughency, E., Suggate, S., Thurlow, J., & Clarke, K. (2008, August). Early Identification of Children at Risk for Not Progressing in the New Zealand Curriculum. Paper presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Christchurch, New Zealand.

Suggate, S. P. (2008, July). Younger children are less responsive to reading intervention: Evidence from meta-analysis. Paper presented at the Paris International Conference on Education, Economy, and Society in Paris, France.

Suggate, S., Schaughency, & Reese, E. (2008a, July). Age of Beginning Formal Reading Instruction and Later Literacy: Evidence from Longitudinal Research. Paper presented at the 2008 International Congress of Psychology in Berlin.

Suggate, S., Schaughency, & Reese, E. (2008b, July). Predictors of Oral Narrative Skill in the Early School Years. Paper presented at the 2008 International Association for Cross-Cultural Psychology in Bremen.

Schaughency, E., Suggate, S., & Reese, E. (2008c, July). Measuring the Home Literacy Environment in a Sample of New Zealand Primary Students. Paper presented at the 2008 Conference of the Society for the Scientific Study of Reading in Asheville, North Carolina.

Schaughency, E., Suggate, S., & Anderson, C. (2006, July). An Initial Evaluation of Concurrent and Predictive Validity of the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS) in a New Zealand Sample of Beginning Primary Students. Paper presented to the meeting of the Society for Scientific Studies of Reading in Vancouver, British Columbia.

Poster auf wissenschaftlichen Kongressen

Fischer, U., Suggate, S., & Stoeger, H. (2017, February). Counting on fine motor skills: Testing links between finger dexterity and numerical skills. Poster presented at The Origins of Numerical Abilities: The Future, Newport Pagnell, Buckinghamshire, UK.

Schaughency, E., Suggate, S. P., Tustin, K., & Madigan, S. (2009). From research and theory in reading development, for practice to assist learning: Preliminary evaluation of brief self-ratings of reading. Poster presented at the Second Educational Psychology Forum: Theory, Practice Challenges in Wellington, New Zealand.

MacKay, L.D., Ervin, R. A., Schaughency, E., Suggate, S., & Tong, J. (2008, July) Evaluation of Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS) for Predicting Literacy Attainment in Canada and New Zealand. Poster presented at the meeting of the Canadian Psychological Association in Halifax, Canada.

Suggate, S., & Schaughency, E. (2007, August). The Development of Reading in Year 2 and its Relation to Reading Performance in Year 3. Poster presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Hamilton, New Zealand.

Schaughency, E., & Suggate, S. (2007, July). Evaluation of DIBELS for Assessing Literacy Growth in New Zealand. Poster presented at the meeting of the American Psychological Association conference in San Francisco, California.

Suggate, S., Schaughency, E., Ervin, R., Goodman, S., McGlinchey, M., & Matthews, A. (2005, December). The Relationship Between Early Reading Acquisition, Disruptive Behaviour, and Demographic Characteristics in a Three-Year Study. Poster presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Dunedin, New Zealand.



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