Research
Publications
Stoeger, H., Balestrini, D. P., & Steinbach, J. (2019). Self-regulated learning for high-ability and high-achieving students in mixed-ability classrooms throughout the Asia-Pacific. In S. R. Smith (Ed.). Handbook of Giftedness and Talent Development in the Asia-Pacific (Online edition). Singapore: Springer Nature. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3021-6_13-1
Steinbach, J. (2016). Selbstreguliertes Lernen in der Grundschule. Die Bedeutung der Einstellungen von Lehrkräften und Eltern. Berlin: Logos.
Steinbach, J., & Stoeger, H. (2016). How primary school teachers' attitudes towards self-regulated learning (SRL) influence instructional behavior and training implementation in classrooms. Teaching and Teacher Education, 60, 256-269. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.08.017
Steinbach, J., & Stoeger, H. (2016). Development of the teacher attitudes towards self-regulated learning scale. European Journal of Psychological Assessment, 34, 193-205. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000322
Steinbach, J., & Stoeger, H. (2015). Measurement of optimal learning environments: validation of the parents' attitudes towards self-regulted learning scale. Psychological Test and Assessment Modeling, 57, 179-200.
Stoeger, H., Steinbach, J., & Obergiesser, S. (2015). Developing self-regulated learning skills in (gifted) students: A research program. In C. Fischer & C. Fischer (Eds.), Giftedness across the lifespan (S. 385-409). Muenster: LIT.
Pronold-Günthner, F., Winkler-Theiß, V., Schilcher, A., Pissarek, M., Sontag, C., Steinbach, J., Stöger, H., Wild, J. & Lichtinger, U. (2014). Burg Adlerstein, Lesetraining. Lehrerband zum Lesetraining. Braunschweig: Westermann.
Stoeger, H., Steinbach, J., Obergriesser, S., & Matthes, B. (2014). What is more important for fourth-grade primary school students for transforming their potential into achievement: the individual or the environmental box in multidimensional conceptions of giftedness? High Ability Studies, 25, 5-21. https://doi.org/10.1080/13598139.2014.914381
Schilcher, A., Stoeger, H., Pissarek, M., Sontag, C., Pronold-Günthner, F. & Steinbach, J. (2013). Burg Adlerstein - Lesetraining: Arbeitsheft [Castle Adlerstein - Reading training: Workbook]. Braunschweig, Germany: Westermann.
Sontag, C. & Schäfer, J. (2009). Fördermöglichkeiten für Hochbegabte.Heilpädagogik online, 8(2), 113-137.
Sontag, C. & Steinbach, J. (2009). Förderung im System Schule.Journal für Begabtenförderung, 9, 40-47.
Presentations
Presentations at Scientific Conferences:
Steinbach, J. & Stöger, H. (2019, Februar). Selbstreguliertes Lernen in der Grundschule: Welchen Einfluss haben die Einstellungen von Grundschullehrkräften gegenüber selbstreguliertem Lernen auf die selbstberichtete Unterrichtsgestaltung, die Bereitschaft an einer Fortbildung teilzunehmen sowie auf die Durchführung eines mehrwöchigen Trainings zum selbstregulierten Lernen. Vortrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Köln.
Obergrießer, S., Steinbach, J. & Stoeger, H. (2015, September). Identifikation und Förderung von Underachievern in der Grundschule [Identifying and supporting underachievers in primary school (presentation)]- Vortrag auf dem 5. Münsterschen Bildungskongress, Muenster, Germany.
Steinbach, J., Obergrießer, S. & Stöger, H. (2015, September). Einstellungen von Grundschullehrkräften gegenüber selbstreguliertem Lernen und ihr Einfluss auf die selbstberichtete Unterrichtsgestaltung, die Fortbildungsbereitschaft sowie die Umsetzung eines mehrwöchigen Trainings zum selbstregulierten Lernen [Attitudes of primary school teachers towards self-regulated learning and their impact on self-reported lesson planning and the willingness to participate in a training program for self-regulated learning and to implement a seven-week training program in class (presentation)].Vortrag auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der DGPs, Kassel, Germany.
Obergriesser, S., Steinbach, J., & Stoeger, H. (2015, March). Finding and Helping Gifted Underachievers: An Empirical Study with Fourth-Graders. Presentation at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.
Stoeger, H., Steinbach, J. & Obergrießer, S. (2013, November). Wie kann das Lernverhalten begabter Schüler/innen während des regulären Unterrichts und der Hausaufgaben gefördert werden? [What can we do to promote better learning behaviors among gifted pupils during regular classroom instruction and home-work? (workshop)]. Workshop auf dem 8. Internationalen ÖZBF-Kongress zu „Fragen der Begabungs- und Exzellenzförderung“, Salzburg, Austria.
Obergriesser,S., Steinbach, J. & Stoeger, H. (2013, September). Emotional experience during participation in a program of self-regulated learning. Presentation in an invited symposium at the Third Annual International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.
Poster Presentations at Scientific Conferences:
Steinbach, J., Obergriesser, S., & Stoeger, H. (2015, March). The influence of attitudes towards self-regulated learning on teaching behavior and training implementation.Poster presented at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.
Matthes, B., Steinbach, J., Obergrießer, S. & Stoeger, H. (2014, September). Auswirkungen von impliziten Persönlichkeitstheorien auf das Lernverhalten im Rahmen eines Trainingsprogrammes zum selbstregulierten Lernen [Effects of implicit personality theories on learning behavior in a training program for self-regulated learning]. Poster präsentiert auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Germany.
Steinbach, J., Obergriesser, S., & Stoeger, H. (2013, September). Parents’ Attitudes towards Self-Regulated Learning and their Impact on Students' Self-Regulatory Strategies. Poster at the Third International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.
Steinbach, J. & Stöger, H. (2011, September). Entwicklung eines Instruments zur Messung von Lehrereinstellungen zum selbstregulierten Lernen [The development of an instrument for measuring the attitudes of teachers towards self-regulated learning (poster)]. Poster präsentiert auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der DGPs, Erfurt, Germany.
Steinbach, J., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2010, September). Domänenspezifische Replikation der Studie von Müller und Dweck (1998) zur negativen Wirkung von Entitätsfeedback [A domain-specific replication of the study by Müller and Dweck (1998) on the negative effect of entity feedback (poster)]. Poster präsentiert auf dem 47. Kongress der DGPs, Bremen, Germany.
Workshops
Steinbach, J. (2015, November). Selbstreguliertes Lernen und Textverständnisstrategien. Lehrerfortbildung im Rahmen des 16. Kolloquiums zur Begabtenförderung „Lernstrategien – Lernumgebung – Lernbegleitung“ des Sächsischen Bildungsinstituts, Meißen.
Steinbach, J., Obergrießer, S., Matthes, B. & Geiler, S. (2014, Oktober). Selbstreguliertes Lernen als Möglichkeit der Vielfalt gerecht zu werden. Workshop beim 2. Thementag Theorie-Praxis des Regensburger Universitätszentrum für Lehrerbildung (RUL) "Vielfalt annehmen - Unterricht flexibilisieren im Kontext innovativer, inklusiver Schulentwicklung", Regensburg.
Obergrießer, S. & Steinbach, J. (2013, Oktober). Selbstgesteuertes Lernen am Beispiel von Texten aus dem naturwissenschaftlichen Unterricht, Jülich.
Steinbach, J. & Obergrießer, S. (2013, Oktober). Selbstgesteuertes Lernen als Antwort auf heterogene Lerngruppen – Begabtenförderung und Inklusion im Unterricht, Jülich.
Stoeger, H., Steinbach, J., Obergrießer, S., Roppelt, L. & Matthes, B. (2013, April). Lehrerfortbildungen zu "Lernen lernen" , Regensburg.