Zu Hauptinhalt springen

Dr. Stefanie Fuchs

CV

CURRICULUM VITAE - KURZPROFIL

Stefanie Fuchs studied English and German at the University of Erfurt (2004-2009) for becoming a teacher (Haupt- und Realschule). She also worked as a research assistant for the Department of Educational Psychology (2009-2013) and obtained her doctorate (Prof. Dr. Ernst Hany). After her PhD project in 2013, Fuchs completed the internship (second state examination) and worked as a teacher for English and German (years 5 to 10). She was also a lecturer and research assistant in the English Department of the Leibniz University of Hannover, where she taught the methodology of teaching English as a foreign language (2015-2019).

Her research interests encompass learning and teaching grammar, gender and diversity studies, and psychological aspects of language learning and teaching (motivational factors). Her current research project focuses on non-native students’ perception of English grammar as well as the linguistic and discursive exclusion of students in the English (FL) classroom.

Stefanie Fuchs is an active member of GAL and the DGFF. She enjoys giving talks and workshops at conferences as well as (in-service) teacher trainings.

AKADEMISCHE AUSBILDUNG UND WERDEGANG

04/2020

Listenplatz 3, W1-Juniorprofessur Englische Fachdidaktik an der Universität Bamberg

06/2009 – 08/2013

Promotion zum Dr. phil., Universität Erfurt

10/2007 – 05/2009

Magisterstudium Lehramt Regelschule an der Universität Erfurt, Fächerkombination: Englisch, Deutsch

10/2004 – 09/2007

Studium der Anglistik und Germanistik an der Universität Erfurt, Abschluss: B.A.

BERUFLICHER WERDEGANG

10/2021 – 03/2022 Vertretung der W3-Professur für Fachdidaktik Englisch an der Universität Regensburg
seit 03/2019 wissenschaftliche Mitarbeiterin (Post-Doc) am Lehrstuhl für Englische Didaktik und Literatur bei Frau Prof. Christiane Lütge, Department für Anglistik und Amerikanistik, Ludwig-Maximilian-Universität München
08/2015 – 02/2019 wissenschaftliche Mitarbeiterin (Post-Doc) am Englischen Seminar, Lehrstuhl Didaktik des Englischen bei Frau Prof. Gabriele Blell, Leibniz Universität Hannover
08/2014 – 07/2015 Lehrerin (Deutsch & Englisch) an einer Staatlichen Regelschule (Schulamt Nordthüringen)
02/2013 – 07/2014 Referendariat (Schulamt Westthüringen)
06/2009 – 11/2009 wissenschaftliche Mitarbeiterin, Forschungsprojekt „EIGELB“ (Fachgebiet Pädagogische Psychologie am Lehrstuhl von Prof. E. Hany, Universität Erfurt)
10/2009 – 10/2012 Testleiterin für das IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) & DPC (Data Processing and Research Center)

AUSLANDSAUFENTHALTE

11/2017 ERASMUS+ für Dozent*innen, Forschung und Lehre an der University of Bristol/UK
03/2007 Sprachkurs Advanced, Oxford/UK 
07/2001 – 08/2002 EF High School Year, USA

Publications

  • Fuchs, Stefanie (with Roman Bartosch) (forthcoming, accepted)."'Under the Weather'? An Empirical Exploration of Climate Anxiety and Mental Health in Future Teachers of English"

  • Fuchs, Stefanie (with Grit Alter) (forthcoming, accepted). “Taboo or not taboo? To talk or not to talk?”, in: Ludwig, Christian/Summer, Theresa (eds.). Taboo issues in foreign language education.

  • Fuchs, Stefanie (2021): Please, download your identity here. - Transhumanism and the Concept of Identity as Promising Topics for EFL Classrooms, In Thaler, Engelbert (Hrsg.). SELT – Studies in English Language Teaching. Narr/Francke/Atttempo, 109- 124.

  • Fuchs, Stefanie (2021). “Focus on Identity in English Language Education: Doing Gender in Digital Spaces.” In: Lütge, Christiane/Merse, Thorsten (eds.). Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education. Tübingen: Narr, 167-183.

  • Fuchs, Stefanie: Fluide Identitäten und Gender in Digitalen Räumen. Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 5(2020), 4-8.

  • Fuchs, Stefanie: Read, Write, Play – Robin Hood & His Grammar Ventures in Sherwood Forest. Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 5(2018), 4-7.

  • Fuchs, Stefanie: Divers(ity) pragmatisch kommunizieren? Praxis Fremdsprachenunterricht Englisch 1(2018), 4-7.

  • Fuchs, Stefanie: Rez. Eva Wilden et al. (Hrsg.): The Professional Development of Primary EFL Teachers. Münster: Waxmann 2017. FLuL 47.2 (2018), 134-137.

  • Fuchs, Stefanie & Alexander Könemann (2018): Teaching Homosexuality in the EFL classroom. In Eisenmann, Maria; Ludwig, Christian (Hrsg.). Queer Beats. Gender and Literature in the EFL Classroom. Frankfurt/Main: Peter Lang, 133-150.

  • Blell, Gabriele, Fellmann, Gabriela & Fuchs, Stefanie (Hrsg.) (2017). Die Sprachlernklasse(n) im Fokus. Frankfurt/Main: Peter Lang.

  • Fuchs, Stefanie: Kurz angemerkt: Das Forum-Theater als Möglichkeit interkulturellen und sprachlichen Lernens in Sprachlernklassen. In Blell, Gabriele et al. (Hrsg.), Die Sprachlernklasse(n) im Fokus. Deutsch als Zweitsprache und Englischunterricht. Frankfurt/Main: Peter Lang, 2017, 141-150.

  • Fuchs, Stefanie & Reinecke, Linda: English as Bridge Language: The EuroComGerm-Concept Applied to the German as Foreign Language Acquisition. In Blell, Gabriele et al. (Hrsg.): Die Sprachlernklasse(n) im Fokus. Deutsch als Zweitsprache und Englischunterricht. Frankfurt/Main: Peter Lang, 2017, 151-168.

  • Bierwirth, Annika, Blell Gabriele & Fuchs, Stefanie: Wie divers ist Englischlernen? – Konzepte in Forschung und Praxis zum inklusiven Englischunterricht, Zeitschrift für Inklusion, (Okt.) 2017, ISSN 1862-5088. Verfügbar unter: . Date accessed: 31 Okt. 2017.

  • Fuchs, Stefanie (2014), Geschlechtsunterschiede bei motivationalen Faktoren im Kontext des Englischlernens der Sekundarstufe I: Ausgewählte Ergebnisse einer empirischen Studie zu Motivation, Selbstkonzept und Interesse. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 25 (2), 175-205.

  • Fuchs, Stefanie (2013), Geschlechtsunterschiede bei motivationalen Faktoren im Kontext des Englischunterrichts. Eine empirische Studie zu Motivation, Selbstkonzept und Interesse im Fach Englisch in der Sekundarstufe I. Frankfurt/Main: Peter Lang.



  1. Fakultät für Sprach-, Literatur- und Kulturwissenschaften

Fachdidaktik Englisch

Universität Regensburg

D-93040 Regensburg


Sekretariat

Tel: +49 941-943-3471

sonja.schmidt@ur.de