general
Kurzinformation
Dr. Ferdinand Kosak war von 16. Dezember 2013 bis 31. Dezember 2021 am Lehrstuhl für Psychologie VI beschäftigt.
Forschungsinteressen: Experimentelle und korrelative Studien zur Psychologie der Zeit sowie umweltpsychologische Fragestellungen zum Zusammenhang von Wissen und Verhalten.
publications
Publications
Peer Reviewed Papers
Kosak, F., Schelhorn, I., & Wittmann, M. (2022). The subjective experience of time during the pandemic in Germany: The big slowdown. PLoS One. 17(5): e0267709.
Kosak, F., Kugler, L., Hilbert, S., Rettinger, S., & Bloom, N. (2022). Culture or context: a qualitative approach investigating the relationship of scheduling styles and situational context in Uganda and Germany. Timing & Time Perception.
Schelhorn, I.*; Buchner, E.*; Kosak, F.; Hutmacher, F.; Kinateder, M.; & Shiban, Y. (2022). The Effect of Induced COVID-19-related Fear on Psychological Distance and Time Perception. Cognition & Emotion. 36:1, 82-91. (* shared first authorship).
Kosak, F., & Hilbert, S. (2021) The Passage of Years: Not a Matter of Covert Retrieval of Autobiographical Memories. Frontiers in Psychology. 12:744551.
Kosak, F., & Kuhbandner, C. (2021) Reminiscing and the Passage of Years: Investigating the Role of Affective Autobiographical Memories in Passage of Time Judgments. Frontiers in Psychology. 12:713264.
Kosak, F., Hilbert, S., Alsu, B., & Franz, E. (2020). Knowing the Impact: Visiting the Knowledge-Behavior Gap in Climate Change. Umweltpsychologie, 84-92. PDF anfordern
Kosak, F., Kuhbandner, C. & Hilbert, S. (2019). Time passes too fast? Then recall the past! - Evidence for a reminiscence heuristic in passage of time judgments. Acta Psychologica, 193, 197-202. PDF herunterladen
Talks
Kosak, F., Hilbert, S., Alsu, B., & Franz, E. (2019, September). Knowing the Impact: Does more knowledge about climate changre result in lower carbon footprints?. In E. Werner (Chair), Energy. Symposium conducted at the International Conference of Environmental Psychology, Plymouth, GB. Link
Peer-Reviewed Abstracts / Posters
Kosak, F., Mayrhofer, R., & Ziegltrum, L. (2019, November). Getting immersed in a story: reading fiction in paper- and ebooks. Poster presented at the Conference 'Reading in a digital environment', Regensburg, Ger. Link
Mayrhofer, R., Kosak, F., & Niederfeilner, H. (2019, November). Content and medium. Reading experience and immersion in books and e-readers . Poster presented at the Conference 'Reading in a digital environment', Regensburg, Ger. Link
Kosak, F., Kuhbandner, C., & Hilbert, S. (2016). Think back and Live Longer! The Impact of Activated Memories on the Rating of Time Perception. Poster presented at the annual Deutsche Gesellschaft für Psychologie-Kongress (DGPS), Leipzig, Ger.
Kosak, F. & Kuhbandner, C. (2015, March). Life Events and Their Influence on the Subjective Experience of Time: Positive But Not Negative Events "Lengthen" Your Life". Poster presented at the International Convention of Psychological Science (aps), Amsterdam, Nel. Link
teaching
WS 2021/22
Weiterführende Informationen hier
P-(D-)32009 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psycholo-gie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 11 |
SS 2021
Weiterführende Informationen hier
D-32082 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psycholo-gie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 10 |
WS 2020/21
Weiterführende Informationen hier
32020 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psycholo-gie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 11 |
SS 2020
Weiterführende Informationen hier
32034 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psycholo-gie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 10 |
WS 19/20
Weiterführende Informationen hier
32020 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psycholo-gie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 11 |
SS 2019
Weiterführende Informationen hier
32064 | Seminar | Experimentalpsychologisches Projektseminar II |
WS 18/19
Weiterführende Informationen hier
32109 | Seminar | Experimentalpsychologisches Projektseminar I |
SS 2018
Weiterführende Informationen hier
32062 | Seminar | Experimentalpsychologisches Projektseminar II |
SS 2017
Weiterführende Informationen hier
32074 | Seminar | Experimentalpsychologisches Projektseminar II |
32115 | Seminar | Glück in der Schule - Einblick in das Schulfach Glück und weitere Konzeptionen |
WS 16/17
Weiterführende Informationen hier
32126 | Seminar | Glück in der Schule - Einblick in das Schulfach Glück und weitere Konzeptionen |
SS 2016
Weiterführende Informationen hier
32030 | Tutorium | Alle Prüfungsvorbereitungskurse (neue LPO) für EWS-Studierende (Psychologie schriftlich) - Gruppe 4 |
32071 | Seminar | Einführung in das Schulfach Glück |
32100 | Seminar | Empirisch Experimentelles Projektseminar II |
WS 15/16
Weiterführende Informationen hier
32026 | Seminar | Forschungskolloquium |
32032 | Seminar | Alle Prüfungsvorbereitungskurse (neue LPO) für EWS-Studierende (Psychologie schriftlich) - Gruppe 4 |
32086 | Seminar | Experimentelle Kognitionspsychologie I / II / III |
32112 | Seminar | Experimentalpsychologisches Projektseminar I |
SS 2015
Weiterführende Informationen hier
32040 | Tutorium | Alle Prüfungsvorbereitungskurse (neue LPO) für EWS-Studierende (Psychologie schriftlich) - Gruppe 4 |
32149 | Seminar | Empirisch Experimentelles Projektseminar II |
WS 14/15
Weiterführende Informationen hier
32022 | Seminar | Emotion und Motivation |
32037 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psychologie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 7 und Gruppe 11 |
SS 2014
Weiterführende Informationen hier
32021 | Seminar | Emotion und Motivation |
32049 | Seminar | Seminare für den Pflichtbereich P3 (EWS-Psychologie) - Auffälligkeiten im Erleben und Verhalten von Kindern und Jugendlichen - Gruppe 7 |
WS 13/14
Weiterführende Informationen hier
32034 | Seminar | Emotionale Kompetenz |